"Burmese days" - Reisverslag uit Bagan, Myanmar van Marjan en Nicole Vries - WaarBenJij.nu "Burmese days" - Reisverslag uit Bagan, Myanmar van Marjan en Nicole Vries - WaarBenJij.nu

"Burmese days"

Door: Nicole en Marjan

Blijf op de hoogte en volg Marjan en Nicole

21 November 2010 | Myanmar, Bagan

Mingalaba (hallo),
Verrassend voor zowel jullie als ons....na ruim 2 weken geen internetmogelijkheid, nu toch een laatste update voor thuiskomst. De verkiezingen begin november maakten dat internetverbinding tijdelijk aan banden was gelegd.
Burmese days:
- 'Where are you travelling to?' zei de Chinese grondstewardess bij de incheckbalie voor onze vlucht naar Myanmar. Het werd meteen duidelijk dat deze bestemming niet vlot door Westerse toeristen gekozen wordt.
- Al eerder benodigde vele warme kledinglagen konden na aankomst meteen diep weg in de rugzak. Terwijl het voor Birmese begrippen winter is, is het voor ons behoorlijk warm, zweten en benauwd met temperaturen rond de 30 graden en lusten de muskieten ons rauw. Deze warmte ervaren we ook in de omgang met de lokale bevolking. Mensen zwaaien, zijn uitbundig en lachen naar ons, beginnen spontaan een praatje en als ze horen dat we uit Holland komen, raken ze helemaal enthousiast. Net als wij, houden zij van ORANJE en kennen ze onze voetbaljongens merendeels van naam. Hadden duidelijk liever ons dan Spanje zien winnen!
- Vier weken is voor dit land te kort. Dus onze vakantiebestemming voor volgend jaar staat vast! Wij hebben al een afspraak met 'Mr B' die ons verblijf in zijn woonplaats Hsipaw zo bijzonder maakte dat we ruim een week in deze omgeving zijn gebleven. De hartelijke 'Mrs K' heeft dan al hopelijk de grote schoonmaak gedaan en een kamertje voor ons klaar. En 'Mr Food' kijkt dan ook al weer graag naar ons uit om een heerlijke 'sweet and sour chicken dish' voor ons te maken.
- We maakten een 3-daagse trektocht door een gebied waar je alleen via zandpaadjes de verschillende bergdorpjes kon bereiken. Dit met vergeelde (door Mr B geschreven) briefjes voor de dorpelingen om ons onderdak te bieden of de weg te wijzen. Een speciale manier om het echte Myanmar te leren kennen. Zo sliepen we met zijn tweetjes op een houten salontafeltje dat omgeturnd was tot bed in de nabijheid van een vrolijke demente oma. De volgende nacht samen met enkele kinderen van een gezin op lege rijstzakken op de houten vloer in de gezamelijke leefruimte. Dit alles onder het genot van een kop thee, theesoep, theesalade en een stoofschotel van theebladeren. Wat wil je nog meer? De theeplantages zijn de voornaamste bestaansbron voor hen in deze omgeving.
- Na terugkomst had 'Mr B' nog meer voor ons in petto. Achter op de motorbike gezeten, nam hij ons een dag mee op sightseeing en bezochten we als 'echte missionarissen' de novices in het klooster, dorpsschooltjes en een buffalofamilie die met microkrediet wordt gesteund.
- We hebben hier ook 'DE TOERIST' uitgehangen door de highlights van Myanmar te bezoeken, zoals: de langste teakhoutenbrug ter wereld, de duizenden tempels rondom Bagan en buddhistische grotten van Monywa. Dit wordt nog vervolgd door het zien van het beroemde meer (Inle Lake) met paalwoningen en drijvende groente- en fruittuinen.

Dan terug naar Nederland. Tijd om jullie allemaal weer te zien en horen. Het normale leven weer oppakken en hopelijk nog heel lang op deze mooie reis teren!!!

Tot gauw...
Nicole en Marjan

• 21 November 2010 - 08:59

Nelly:

Op de vroege zondagochtend weer genoten van jullie reisverslag.

Een goede terugreis!!!!!!!

gr.(tante)Nelly

• 21 November 2010 - 09:02

Jolanda:

Wowwww, meiden, prachtige ervaringen zijn dit. Ongelofelijk, zo'n andere wereld.
    Ik geniet heerlijk met jullie mee.

Ik hoop dat de laatste 1,5 week voor jullie ook prachtig is, zoals de rest van jullie reis. Geniet ervan!!!

Liefs,

Jolanda

• 21 November 2010 - 09:13

Jip,pien En De Mama':

terwijl jullie van de laatste weekjes genieten gaan wij zo genieten van sinterklaas en zijn pieten.
    onze jip gaat zelfs voor ze dansen.
    we zullen wat pepernoten voor jullie bewaren.
    kunnen we straks onder het oppeuzellen van jullie verhalen genieten.
    tot snel. de meiden

• 21 November 2010 - 11:00

Peter & Rita:

zondagochtend, Peter hardlopen en ik met n kop koffie even de mail lezen.. en dan is het met jullie verhaal en fotoos meteen genieten!
    Hopenlijk is de cultuurshock straks niet te groot... Nog veel plezier en een goeie reis terug naar t geciviliseerde Holland!

• 21 November 2010 - 11:10

Bertine:

't kan niet op. wat een mooie beelden en verhalen weer. Bij jullie 30 graden, hier vanochtend ijs van de auto gekrapt, dus leg die (stof)sjaal maar bovenin de reistas. Geniet ze de laatste weekjes en land zachtjes in 't Gestelse. gr Bertine

• 21 November 2010 - 11:45

Laura:

Wat een leuk verhaal en mooie foto's weer! Het zal wel weer wennen zijn als jullie in Nederland terug komen....
    Geniet er nog even van en tot snel!

xx Laura

• 21 November 2010 - 12:05

Huub Ter Haar:

Lieve vrouwen,

Ik ben zojuist terug van een lang weekeinde Berlijn, waar de terreurdreiging op elke straathoek, bij stations, nationale gebouwen en musea voelbaar is. Dit moet ik vaker doen; heerlijk dwalen door giga-musea, gaylife en 's avonds trendy eten in een oude fabriek tussen de zeecontainers, waar je binnenin kunt plassen op ... ijsblokjes. Gekker moet het niet worden.

Manlief is onderweg van Sydney naar Melbourne, hij vindt links rijden nog steeds eng, het SNP-programma nogal vol, maar geniet van de dolfijnen, walvissen, eindeloze wouden, stranden en de meest bijzondere vogels. Lani schijnt nogal dominant en recht in de leer te zijn. Tja.

Tot gauw, hier weer thuis!

Liefs,

Huub

• 21 November 2010 - 12:24

Marianne:

Mingalaba... straks weer gewoon hoi

Wat een geweldige verhalen, maar dat van die rattenvrije kamer.... prachtige foto's, natuur en mensen. Geniet er nog van!! en daarna... sint en Kerst in Nederland... ook leuk maar denk er nog maar even niet aan.
    Ik wens jullie toch alvast een goede terugvlucht, kom weer veilig en gezond thuis
    Maar nogmaals nu nog even genieten van al die mooie mensen, natuur en cultuur

Marianne

• 21 November 2010 - 12:40

Marloes:

Wat leuk om jullie avonturen weer te lezen en wat een mooie foto's. Super.
    Geniet ze nog even en tot snel weer.

Liefs Marloes

• 21 November 2010 - 12:53

Buufies:

Hey stoere dames!!
    Het is jullie weer gelukt....
    we kwijlen, mompelen "vet!!" en denken: "dat willen wij ook"!!
    Ik zou jullie foto's aanbieden om kaarten van te drukken. Ze zijn zo prachtig. Misschien een boek schrijven met foto's??
    Stiekum vinden we het ook wel weer heel gezellig als jullie wat dichterbij ons zijn.
    Liefs Ruud, Stance en Cato

• 21 November 2010 - 15:14

Jeanette:

Marjan en Nicole ,wat zien jullie er prachtig uit tussen die kleine mensjes.Nog een paar weken,en dan is het hier weer aanpassen ,in onze georganiseerde wereld.Groetjes en kus mam

• 21 November 2010 - 17:47

Ria:

Hallo hallo,

Ook ik heb natuurlijk weer genoten van het verhaal. Goh Marjan, je bent eigenlijk niet zo groot en blijkt dat je toch een kop groter bent dan de meeste meisjes, vrouwen daar. Met mijn 1.60m kan ik zo op gelijke hoogten met ze staan of ze zijn kleiner.
    Ja ja het einde nadert van de vakantie. Voor mij is het erg vlug gegaan hopelijk is jullie beleving anders. Denk nog maar even niet aan terugkomen ook al is de realiteit er snel.
    De 2e december sta ik op Schiphol, mocht de aankomsttijd veranderen dan hoor ik het wel. Toch ook wel weer leuk als jullie er zijn, ben benieuwd naar nog meer verhalen en nog meer foto''s!!!
    Geniet nog van de paar weekjes en een hele goede reis terug.

Veel groetjes,liefs Ria

• 21 November 2010 - 18:02

Louise:

Mooie plaatjes, mooie verhalen...nog even en dan zijn/blijven het mooie herinneringen. Geniet er nog even van.
    Liefs je kleine zussie

• 21 November 2010 - 19:49

Guus, Suus En Lieke:

Heey, leuk om nog van jullie te horen voordat jullie terug zijn.

Wat zien jullie er toch weer stralend uit op de foto's!!

Wij wensen jullie nog mooie laatste reisdagen toe en voor daarna een voorspoedige terugreis.

Alle liefs,
    Guus, Suus en Lieke

• 21 November 2010 - 21:40

Bietje Susan:

ha die vakantiegangers !!!
    Wauw , heerlijk zitten genieten voor het slapen gaan , kan ook ik lekker dromen dadelijk over alle avonturen van jullie en van mezelf natuurlijk. Echt super !!!! geniet er nog lekker van , groeten uit het boekelse Knollenland

• 22 November 2010 - 09:35

Zwaantina:

Wow, wat weer een geweldige verhalen en foto's! Prachtige reis hoor!
    Bij ons gaat alles heel goed. Weer een heel ander wereldje, maar ook supermooi en bijzonder.

Tot snel!
    Liefs Tjerk en Zwaantina

• 22 November 2010 - 13:26

Astrid:

Hallo meiden,

Zelf net terug van vakantie en vandaag weer aanwezig op het werk, lees ik jullie laatste 2 reisverslagen. Geweldig om te zien wat jullie allemaal weer hebben beleefd.
    Heel veel plezier nog en een goede reis naar huis!!

Groetjes Astrid

• 22 November 2010 - 13:29

Margot:

Hoi Nicole en Marjan,

Het afscheid nemen van deze prachtige reis zal jullie zwaar vallen, denk ik. En wat een mooie foto's van Bagan's tempels. Lijkt wel een sprookje. Grappig dat het land waar je het meest tegen op zag (contant geld) nu jullie eerste volgende vakantie wordt. Geniet nog even en een veilige terugreis.
    Tot snel,

Liefs Margot

• 23 November 2010 - 08:37

Jan Rijkers:

Nicole poets je bril eens; ik zie van hieruit dat er een dikke laag stof op zit. Zo zie je niets van de prachtige omgeving met zijn evenzo prachtige bevolking en heb je straks niets te vertellen !! Geniet nog met volle teugen.

• 23 November 2010 - 19:25

Paul:

Hoi dames , ik heb stiekem jullie foto's bekeken en wat verslagen gelezen , dit is voor de thuisblijver wel om van te watertanden hoooor . Erg leuk en adembenemend . Veilige thuisreis en voor Marian misschien eens tot spreeks

• 23 November 2010 - 21:08

Lieke Jansen:

Heerlijk om jullie story weer te lezen. Vind het echt geweldig om te lezen en zien wat jullie allemaal meemaken. Helaas komt er alweer bijna een einde aan. Over een weekje zullen jullie alweer richting het koude Nederland komen en zullen jullie vele mooie herinneringen met jullie meenemen. Maar wij vinden het toch wel weer fijn dat jullie terugkomen en zijn dan ook in volle verwachting...... (hihi, moest even aan de sint denken)..... naar alle andere mooie foto's en verhalen!!
    Tot snel! Liefs Lieke

• 24 November 2010 - 18:00

Germa Wijdeven.:

De tijd van (terug)gaan is voor jullie gekomen.
    Vgls mij hebben jullie een geweldige vakantie gehad saampjes. Hier weer gezellig Sint en Kerstmis vieren. Ook leuk.
    Geniet van de laatste dagen en welkom thuis.
    Liefs Germa

• 25 November 2010 - 05:31

Yvonne Van Roosmalen:

Hey Marjan en Nicole,
    Wat een leuk verhaal....Myanmar staat al heel lang op ons lijstje...maar steeds is het er niet van gekomen (tja ons lijstje is ook zo lang!)...het lijkt er nu op dat deze bestemming na het lezen van jullie verslag een behoorlijke klim maakt op ons lijstje...richting de eerste plaats misschien wel ;-).
    Jullie ook een fijne reis terug naar Nederland en dan kunnen we snel weer lekker bijkletsen!

x Yvonne en Michel