Tibetan life! - Reisverslag uit Peking, China van Marjan en Nicole Vries - WaarBenJij.nu Tibetan life! - Reisverslag uit Peking, China van Marjan en Nicole Vries - WaarBenJij.nu

Tibetan life!

Door: nicolemarjan

Blijf op de hoogte en volg Marjan en Nicole

22 Oktober 2010 | China, Peking

Dit keer onze belevenissen vanuit de Tibetaanse hooglanden. We zitten niet echt in Tibet, maar misschien is de aangrenzende omgeving waar wij zitten wel meer authentiek gebleven. Vooral de leuke, toevallige ontmoetingen en de fotogenieke mensen van de afgelopen anderhalve week blijven ons bij:
- Terwijl we een boeddhistische tempel bezochten, ontmoetten we een monnik die ons meenam naar een binnenplaats van een bevriende metgezel die Thangka's schildert. De religieuze penseelschilderijen uit deze omgeving zijn wereldberoemd. Dat dit met recht monnikkenwerk is, blijkt uit het feit dat men 1 maand bezig is aan een Thangka van ansichtkaartformaat.
- Enkele keren liepen we ons uit bij gezamenlijke bijeenkomsten van honderden Tibetanen die na een gedane pelgrimstocht gebeds- en offerrituelen bijwoonden, gezeten op de ijskoude grond van een binnenplein. Ongelooflijk wat voor moois er dan om je heen te zien is!
- Wandelend door een dorpje nodigde een jongen ons uit om yakthee te drinken met zijn familie. Dit is botermelkthee die wij Hollanders verre van lekker vinden. We kwamen er niet onderuit om als 'gebakje' erbij, onze eigen Tsampa te maken en te proeven. Dit is een zelf gekneed mengsel van boter met warme yakthee en suiker gemengd waarover een laag gemalen graan gegoten wordt. We moesten eerst wat van het vocht wegslurpen voordat het kneden kon beginnen. De vette handen van deze groezelige maar redelijk te eten massa dienden meteen als handcreme!
- Terwijl we onszelf warmden bij een kacheltje in een hostal gerund door enkele monnikken, liep er 1 uit zichzelf met ons mee toen wij gebaarden dat wij gingen eten. Hoe weet een monnik een aalmoes te scoren? Hij begeleidde ons niet alleen op de weg naar een eettentje, maar at ongevraagd met ons mee en ging er bij het afrekenen helemaal vanuit dat wij ook zijn portie betaalden. Ach, we zagen het maar als onze donatie voor het Labrang klooster! Bij het afscheid nodigde hij ons wel uit om de volgende dag in zijn 'stulpje' op zijn thee met Tsampa te komen. Deze housewarming was zeker zo speciaal.
- Ter afwisseling van dit culturele gebeuren, hebben we ook genoten van de overweldigende landschappen om ons heen. We hebben volop gewandeld in de meestal strakblauwe, frisse berglucht.

Vanaf nu gaan we richting de provincie Yunnan om daar de laatste weken het 'echte' China te zien. Het woestijnlandschap van de Oeigoeren en de hoogvlakte van de Tibetanen laten we achter ons.

Het gaat ons goed zoals jullie lezen ....hebben jullie nog nieuwtjes, laat het ons weten! Groetjes

• 22 Oktober 2010 - 05:31

Bertine:

Goedemorgen,

Wederom genoten van jullie reisverhalen en prachtige foto's. Geniet van Yunnan, de Gorges en de nieuwe avonturen.

groetjes bertine

• 22 Oktober 2010 - 06:20

Anke & Appie:

Wat zijn jullie toch bezig met een fantastische reis! Bofkonten ;-) Ziet er weer prachtig uit: kleurrijke mensen en heerlijk desolate landschappen. Geniet er van want NL ziet er toch wel iets anders uit en je kunt nog lang genoeg van NL genieten.
    Met ons en Daan gaat het goed. Daan is actief en goed gemutst. Afijn, geniet er lekker van en tot later.

Groetjes, liefs, dA&An

• 22 Oktober 2010 - 07:51

Meiden Populierstraa:

Ja geweldig om te lezen en te zien weer.
    Nieuws van onze kant,alles gaat zijn gangetje,koud is het wel in het gestelse.Jip is volop met kinderfeestjes bezig en ons pien is gewoon lekker eigenwijs.
    Nu lekker herfstvakantie en dan mogen wij bijna na K3. Even wat anders dan tibetaanse mensen maar zeker ook leuk.
    Wat gaat het snel toch nog 41 daagjes genieten maar.
    groetjes c.j.j.p.l.z..

• 22 Oktober 2010 - 07:51

Lieke Jansen:

Hoi Dames!!
    We hebben tussen het harde werken door genoten van jullie verhaal en mooie foto's! Herken sommige dingen van foto's Yvonne zoals die vlaggetjes.... Grappig!
    En weet niet of jullie het nieuwtje van Anita al hebben gehoord?!?
    Ze is afgelopen zaterdag 16-10 bevallen van een gezonde zoon. Sven! 3905 gram. Alles gaat goed met ze!!
    Nu zijn jullie dan echt over de helft van jullie avontuur. Geniet nog van de 'laatste' weken!
    Kus Lieke

• 22 Oktober 2010 - 07:56

Bietje Susan:

Hoi hoi
    nou , wij waren in 2001 in het echte Tibet , maar dit lijkt toch ook echt Tibet hoor... Geweldig om me er weer te wanen, echt top!!
    Nou , veel plezier in het China, ben benieuwd!!
    Geniet ervan , gegroet

• 22 Oktober 2010 - 07:56

Lieke Jansen:

Daar ben ik toch weer een keer. Wat heb ik toch zojuist íets stoms gezegd. Zeg gewoon de verkeerde naam van de net geboren jongeman van Zoggel. Hij heet helemaal geen Sven. Maar Siebe!!!!! Was even in de war. Vriendin van mij is namelijk ook deze week tante geworden. En die heet dus Sven. Tja, al die geboortes ook.... soms zie je het overzicht niet meer ;-)
    Maar het is toch echt Siebe van Zoggel!!!!!
    Kus Lieke

• 22 Oktober 2010 - 07:59

Karin:

Hey meiden,
    geweldig weer dat Tibet. Onze reis volgende jaar is 6 maanden naar voren geschoven en we gaan de Kailash doen. Dit is dus weer een aardig voorproefje en we hebben er natuurlijk zin is. Ja, boterthee en tsampa. Ligt als een steen op je maag, dat wel. Geniet er maar lekker van.
    groetjes Karin

• 22 Oktober 2010 - 08:02

Karin:

Toen ik mijn vorige stukje wegklikte zag ik Songpan staan. Is het er nog zo vies en niet vergeten die heerlijke appeltaart te eten. tenminste, ik hoop dat de dame er nog is. Ook de chocolade taart was erg lekker, goed voor onderweg ook.
    Groetjes Karin

• 22 Oktober 2010 - 08:07

Huub Ter Haar:

Lieve meiden,

De wereld is te mooi om te bevatten!

Mijn/ons nieuws is dat ik lekker een lang weekend naar Berlijn ga, als manlief in Australie rondstruint.

We hebben een heel bijzonder wandelweekeinde op de Veluwe beleefd; met strakblauwe luchten, bruin-gele vallende bladeren, liggen in de hei, heerlijk samen eten en verwijlen. Van Ede via Otterlo naar Beekbergen.

Denk aan ons,
    x Huub

• 22 Oktober 2010 - 08:32

Buurman Ruud:

Hoi buuf & buuf,

Woohh! Wat een vette foto's! Jullie verslag lezend, maakt een koffiepauze toch wel heel ontspannen!

Ontzettend ZEN zo'n medidatief momentje!! Geeft vast inzicht in jouw Karma Marjan!

In huize mgr. H.-laan 50 wordt hard geklust voor jullie nieuwe buurjongen/meisje*. Het is deze keer de achterkamer aan jullie aangrenzende zijde van het huis. Dus bij nachtelijke huiluren zouden jullie wel eens last kunnen gaan krijgen... Wordt weer een tof kamertje!

De wereld is mooi; ook heel dicht bij huis! In het Zegenwerpbos is het prachtig! Veel paddestoelen, prachtige herfstbladeren en een sompige bodem en de dommel staat heel hoog en stroomt hard(veel geregend) dus fantastisch om met Cato door en langs te banjeren.

Genieten jullie daar dan doen wij dat hier....

Groeten Stance, Ruud en Cato

* weg te strepen wat niet van toepassing is kan met zekerheid zo rond de eerste kerstdag.

• 22 Oktober 2010 - 09:31

Karin B:

Hoi meiden,
    Mooi verslag weer en met die prachtige foto's erbij is het bijna alsof ik er bij ben !
    Blijf genieten !
    Liefs Karin.

• 22 Oktober 2010 - 09:36

Jeanette:

Lieve Marjan en Nicole
    Het is hier prachtig mooi herfstweer,met af en toe een buitje! Genieten jullie nog maar,van de mooie en gezellige reis groet mam.

• 22 Oktober 2010 - 14:59

Peter.:

goed dat de reis zo gevarieerd verloopt ,en dat ogenschijnlijk simpele dingen zo leuk kunnen zijn .
    verder ga ik een weekje wandelen in italie

veel plezier !

• 22 Oktober 2010 - 16:43

Marloes Knaapen:

Hey Nicole en Marjan,

Leuk weer om jullie avonturen te lezen en de prachtige foto's te zien! Geweldig!!

xx Marloes

• 22 Oktober 2010 - 17:23

Marcel & Astrid:

Hoi reizigers,

Wat een prachtige verhalen en foto's weer. Echt super om jullie zo te kunnen volgen.
    Wij zijn zelf inmiddels druk aan het inpakken voor ons vertrek naar Patagonië. Nog 2 nachten in ons eigen bed en dan vertrekken we. We hebben er zin in.
    Voor jullie nog heel veel plezier en genieten van China.

Groetjes Marcel & Astrid

• 22 Oktober 2010 - 18:47

Jolanda:

Hoi meiden,

Wat een leuke verhalen en mooie foto's, zeg. Deels herkenbaar door mijn reis in Tibet en Ladakh. Mooi om te zien dat deze vrijheid er in China toch (weer) is. En nog bedankt voor de felicitaties. Wat een goede timing!! Alles loopt op rolletjes: ga zo door ;-) Geniet ervan en warme groetjes,

Jolanda

• 23 Oktober 2010 - 00:16

Yvonne Van Roosmalen:

Hey marjan en nicole,
    Wat een leuk verhaal weer, jullie genieten er goed van. Ja we hebben het maar goed zo he, wij vakantiegangers! Michel is inmiddels bij me, het is erg leuk om hem alles te laten zien!! De kids zijn ook gek op hem, leuk om te zien! En, vanuit het verre Indonesie heb ik toch maar mooi voorkomen dat de sinterklaasdobbelavond op 2 dec wordt gehouden, speciaal voor jou ;-). Nu een week later dus kun je er gezellig bij zijn! Heb zelfs vanuit Indonesie nog best wat invloed...haha.
    Veel plezier straks in Yunnan, heel anders, een stuk toeristischer maar is ook wel weer ff leuk en weer een heel ander cultuurtje. Jullie hebben zo wel een hele mooie diverse reis zeg!
    Heel veel plezier nog.
    x Yvonne en Michel

• 23 Oktober 2010 - 07:52

Marianne:

Hoi Nicole& Marjan

Wat een prachtige foto's en verhalen! Toen ik in jullie vorige bericht over China het een en ander las over de hygiene moest ik wel lachen.Jullie hebben het toen vast wel een keer over mij gehad.
    Tja wat een verschil, ik ben net terug van mijn strandbed op Fuerteventura. Iets andere vakantie.... maar weer heerlijk 6 boeken gelezen. Maar goed niet te vergelijken met julie ervaringen. Ik vind het erg leuk om jullie reis op deze wijze te kunnen volgen. Lukt het jullie goed om alle indrukken te verwerken?? Jullie maken veel mee in alle opzichten. Geniet van jullie volgende avonturen!!
    lieve groet MArianne

• 23 Oktober 2010 - 13:31

André Van Lierop:

Hoi Marjan, Nicolle,

Wat een prachtige wereld hebben wij toch.

Ik geniet van jullie reisverslagen en van de foto's die ik zie. Het geeft een beeld weer zoals het werkelijk is. Geen opsmuk.
    Geniet ervan.

Groetjes en veel liefs,

André en Elly

• 23 Oktober 2010 - 19:21

Guus Suus En Lieke:

Wat een gave foto's, weer een mooi inkijkje voor ons in het leventje daar. Wat moet voor jullie elke dag toch bijzonder zijn om daar echt van te mogen proeven!

Hier gaat het goed, nog een paar weekjes en dan met verlof! Kijk er wel naar uit hoor!!

Guus is druk bezig met klussen in Lieke haar nieuwe kamertje. Wordt vast erg mooi.

Tahnee, Tanja en ik doen nog een poging om in november elkaar te zien. Helaas zonder jullie..

Groetjes Guus Suus en Lieke

• 24 Oktober 2010 - 11:23

Hanneke:

Hee Marjan en Nicole, Wat een avonturen daar in het verre China! Leuk om alles te lezen! Hier alles goed, jullie zullen me niet meer herkennen met mijn dikke buik. Ons klein Fonneke maakt daar zijn eigen avonturen mee. Want een drukte maker is het wel! maar das alleen maar gezellig. Heel veel plezier daar en tot lezens! Groetjes Hanneke

• 24 Oktober 2010 - 11:43

Ria:

Lieve Nicole en Majan,

Oh oh wat een foto'
    s, jullie snappen dat ik eigenlijk meestal deze het allereerst bekijk!!
    Maar jullie schrijfstijl (van beiden of???) is perfect. Mooi beschreven en boeiend.
    Tja hier: met Mieke vorig weekend naar Bergen a Zee (Bergen)geweest. Zoals jullie weten een van mijn favoriete plekken in Nederland. Drie dagen: 1 dag vreselijk slecht weer, 1 dag zon maar KOUD, 1 dag stralend redeljk warm weer. Zelfs een bedje gehuurd en hebben we heerlijk naar mensen, honden!! zitten kijken. En gelezen natuurlijk. Bij Duinvermaak pizza/pannen koek gegeten. Vergeleken met jullie maar een saai geheel maar wij hebben ook genoten!!!

Tot de volgende keer, liefs Ria

• 25 Oktober 2010 - 18:43

Nelly:

Genoten van jullie verhalen

Hier gaat ook alles naar wens. Gisteren (zondag) met Mam Jeanete naar de kunst10daagse in Bergen Geweest. Mooie schilderijen en beelden gezien en bewonderd.Op een terras in de zon koffie gedronken, wat is het leven dan mooi en goed.
    gr.(tante)Nelly